Regole e Partimenti, Vol. 1 & 2
Artikelnummer
202450P
Kategori
Partimento
Improvisation
Kompositör
Durante Francesco
Redaktör
Van Tour Peter
650 kr
Paketpris, innehåller vol. 1 och vol. 2.
This edition of Francesco Durante’s (1684–1755) Regole e Partimenti presents Durante’s partimenti, in two volumes. This first volume, forming the initial part of his curriculum, contains Durante’s partimento rules alongside figured partimenti. These exercises were typically demonstrated by the teacher through variations in each key and enabled students to master them in multiple ways, allowing them to reapply and combine these patterns improvisationally. Durante’s partimenti offer some of the best instructional content available, with their structured yet flexible approach making them invaluable for teaching both figured bass and compositional concepts.
The second volume of Francesco Durante’s (1684–1755) Regole e Partimenti features his partimenti diminuiti followed by an impressive collection of twenty-one imitative partimenti, most likely composed by other Neapolitan composers. Durante’s curriculum invites students to imitate and vary figured cadences, scales, and sequences. These exercises were typically demonstrated by the teacher through variations in each key and enabled students to master them in multiple ways, allowing them to reapply and combine these patterns improvisationally. Durante’s partimenti offer some of the best instructional content available, with their structured yet flexible approach making them invaluable for teaching both figured bass and compositional concepts.
Denna utgåva av Francesco Durantes (1684–1755) Regole e Partimenti presenterar Durantes partimenti i två volymer. Denna första volym, som utgör den inledande delen av hans läroplan, innehåller Durantes partimentoregler tillsammans med figurativa partimenti. Dessa övningar demonstrerades vanligtvis av läraren genom variationer i varje tonart och gjorde det möjligt för eleverna att behärska dem på flera sätt, så att de kunde återanvända och kombinera dessa mönster improvisatoriskt. Durantes partimenti erbjuder något av det bästa undervisningsmaterialet som finns tillgängligt, med deras strukturerade men ändå flexibla upplägg som gör dem ovärderliga för undervisning i både generalbas och kompositionella koncept.
Den andra volymen av Francesco Durantes (1684–1755) Regole e Partimenti innehåller hans partimenti diminuiti följt av en imponerande samling av tjugoen imitativa partimenti, mest troligt komponerade av andra napolitanska tonsättare. Durantes läroplan uppmuntrar elever att imitera och variera figurerade kadensser, skalor och sekvenser. Dessa övningar demonstrerades vanligtvis av läraren genom variationer i varje tonart och gjorde det möjligt för eleverna att behärska dem på flera sätt, så att de kunde återanvända och kombinera dessa mönster improvisatoriskt. Durantes partimenti erbjuder något av det bästa undervisningsmaterialet som finns tillgängligt, med deras strukturerade men ändå flexibla upplägg som gör dem ovärderliga för undervisning i både generalbas och kompositionella koncept.
This edition of Francesco Durante’s (1684–1755) Regole e Partimenti presents Durante’s partimenti, in two volumes. This first volume, forming the initial part of his curriculum, contains Durante’s partimento rules alongside figured partimenti. These exercises were typically demonstrated by the teacher through variations in each key and enabled students to master them in multiple ways, allowing them to reapply and combine these patterns improvisationally. Durante’s partimenti offer some of the best instructional content available, with their structured yet flexible approach making them invaluable for teaching both figured bass and compositional concepts.
The second volume of Francesco Durante’s (1684–1755) Regole e Partimenti features his partimenti diminuiti followed by an impressive collection of twenty-one imitative partimenti, most likely composed by other Neapolitan composers. Durante’s curriculum invites students to imitate and vary figured cadences, scales, and sequences. These exercises were typically demonstrated by the teacher through variations in each key and enabled students to master them in multiple ways, allowing them to reapply and combine these patterns improvisationally. Durante’s partimenti offer some of the best instructional content available, with their structured yet flexible approach making them invaluable for teaching both figured bass and compositional concepts.
Denna utgåva av Francesco Durantes (1684–1755) Regole e Partimenti presenterar Durantes partimenti i två volymer. Denna första volym, som utgör den inledande delen av hans läroplan, innehåller Durantes partimentoregler tillsammans med figurativa partimenti. Dessa övningar demonstrerades vanligtvis av läraren genom variationer i varje tonart och gjorde det möjligt för eleverna att behärska dem på flera sätt, så att de kunde återanvända och kombinera dessa mönster improvisatoriskt. Durantes partimenti erbjuder något av det bästa undervisningsmaterialet som finns tillgängligt, med deras strukturerade men ändå flexibla upplägg som gör dem ovärderliga för undervisning i både generalbas och kompositionella koncept.
Den andra volymen av Francesco Durantes (1684–1755) Regole e Partimenti innehåller hans partimenti diminuiti följt av en imponerande samling av tjugoen imitativa partimenti, mest troligt komponerade av andra napolitanska tonsättare. Durantes läroplan uppmuntrar elever att imitera och variera figurerade kadensser, skalor och sekvenser. Dessa övningar demonstrerades vanligtvis av läraren genom variationer i varje tonart och gjorde det möjligt för eleverna att behärska dem på flera sätt, så att de kunde återanvända och kombinera dessa mönster improvisatoriskt. Durantes partimenti erbjuder något av det bästa undervisningsmaterialet som finns tillgängligt, med deras strukturerade men ändå flexibla upplägg som gör dem ovärderliga för undervisning i både generalbas och kompositionella koncept.