Systemet startar upp. Var vänlig vänta
Artikelregistret håller på att laddas, vissa artiklar kan temporärt vara dolda.

Cookies

Wessmans Musikförlag AB använder cookies för att förbättra din upplevelse genom att komma ihåg att du har loggat in. Om du fyller i en blankett använder vi cookies för att komma ihåg uppgifterna till nästa gång. Vi använder cookies från tredje part för att spåra hur du använder vår hemsida, för att till exempel kunna se vilka sidor du besöker och hur länge du är på varje sida. Det hjälper oss att få en bättre förståelse av hur folk använder vår sida och hur de kommer in på den.

Svenska romanser

Artikelnummer
GE12184
Kategori
Sångbok
Besättning
Melodistämma, text och pianoackompanjemang
646 kr
Den här antologin presenterar de mest kända och älskade sångerna av tonsättare som Lindblad, Stenhammar, Peterson-Berger, Rangström, Nystroem och de Frumerie, men också några av dagens framgångsrika tonsättare som vidareutvecklat den svenska romanskonsten. Texterna är skrivna av svensk litteraturs mest betydande poeter: Runeberg, Fröding, Karlfeldt, Lagerkvist, Bergman, Boye, m.fl.

Totalt presenteras 115 sånger, de äldsta från första hälften av 1800-talet och de nyaste från början av detta sekel. Alla sånger återges i originaltonart. Det är en källa att ösa ur för amatörsångare, professionella sångare, kyrkomusiker, pianister, sångstuderande och sångpedagoger.

Redaktörer: Anders Annerholm, Bengt Forsberg och Tina Sjögren

Innehåll:
• Adagio (Stenhammar)
• Af lotusdoft och månens sken (S von Koch)
• Aftonen (Lindblad)
• Aspåkerspolska (Peterson–Berger)
• Avskedet (Rangström)
• Blomma säj (Pettersson)
• Brevet (Malmlöf–Forssling)
• Böljeby-vals (Peterson–Berger)
• Bön – Tala, älskade, tala (Nordqvist)
• Bön till natten (Rangström)
• Den enda stunden (Rangström)
• Den ljusa nattens ljusa fågeldrillar (Eriksson)
• Den lyssnande Maria (Almqvist)
• Den ängen där du kysste mig (Linde)
• Det blir vackert där du går (de Frumerie)
• Det enda (Nystroem)
• Det kom ett brev (de Frumerie)
• Det är vackrast när det skymmer (de Frumerie)
• Dina ögon äro eldar (Eriksson)
• Djupen ropar till djupen (Börtz)
• Drömmen (Pergament)
• Du går icke ensam (Almqvist)
• Du hiärtans tröst och lilia (S von Koch)
• Du vintergata över själens ensamhet (de Frumerie)
• Döden tänkte jag mig så (Hallnäs)
• En gammal dansrytm (Rangström)
• En grav (Jonsson)
• En positivvisa (Stenhammar)
• En solvisa (Wiklund)
• En sommardag (Lindblad)
• En strandvisa (Stenhammar)
• En ung flickas morgonbetraktelse (Lindblad)
• En visa – om när jag var lustig (Rangström)
• Ensamhet (Hallström)
• Flickan knyter i Johannenatten (Stenhammar)
• Flickan kom ifrån sin älsklings möte (Stenhammar)
• Flickan under nymånen (Rangström)
• Fylgia (Stenhammar)
• För vilsna fötter sjunger gräset (Lidholm)
• För vilsna fötter sjunger gräset (Larsson)
• Gräl och allt väl (Geijer)
• Gräset på skäret (Haquinius)
• Havets visa (Nystroem)
• Hedstämning (Berg)
• Herren går på ängen (Pettersson)
• I drömmen du är mig nära (Sjögren)
• I månaden Tjaitra (S von Koch)
• I natten (Netzel)
• I seraljens lustgård (Sjögren)
• I skogen (Stenhammar)
• Intet är som väntans tider (Peterson–Berger)
• Jag längtar dig (Alfvén)
• Jag är himlen (de Frumerie)
• Jungfru Blond och jungfru Brunett (Stenhammar)
• Jungfrun i det gröna (Söderman)
• Jungfrun under lind (Peterson–Berger)
• Kung Heimer och Aslög (Söderman)
• Kyssande vind (Larsson)
• Kärlek (Norman)
• Kärleken är en rosenlund (Nordqvist)
• Kärleksdikt (Jeppsson)
• Lutad mot gärdet (Stenhammar)
• Lägg din hand i min om du har lust (Liljefors)
• Längtan heter min arvedel (Peterson–Berger)
• Malarna fladdrar (Hallnäs)
• Melodi (Rangström)
• Mitt trollslott (Peterson–Berger)
• Musik (Eriksson)
• Månestrålar (Norman)
• Månn tro? Jo, jo! (Lindblad)
• Måsarna flyger mot havet (Sörenson)
• Mätarlarven (Malmlöf–Forssling )
• Natthimmelen (Geijer)
• När du sluter mina ögon (de Frumerie)
• När jag för mig själv i mörka skogen går (Peterson–Berger)
• Otrolig dag (Nystroem)
• Pan (Rangström)
• Pioner (Alfvén)
• Prins Aladin av lampan (Stenhammar)
• Psaltare och lyra (Nordqvist)
• Ro, ro, ögonsten! (Sjögren)
• Rosen (Jeppsson)
• Saa tag mit hjerte (Alfvén)
• Sen har jag ej frågat mera (Fryklöf)
• Serenad (Josephson)
• Skogen sover (Alfvén)
• Skogssjön (Karkoff)
• Skärsliparegossen (Geijer)
• Sköldmön (Rangström)
• Smärtan II (Schnelzer)
• Som en våg (de Frumerie)
• Som ett blommande mandelträd (Milveden)
• Som stjärnorna på himmelen (Peterson–Berger)
• Stjärnöga (Stenhammar)
• Sång efter skördeanden – Här dansar Fridolin (Peterson–Berger)
• Till en ros (Aulin)
• Till en ros (Stenhammar)
• Till havs (Nordqvist)
• Titania (Peterson–Berger)
• Tonerna (Sjöberg)
• Tänd stjärnor (Sjögren)
• Under häggarna (Jonsson)
• Upptäckt (Jeppsson)
• Ute i skären (Nystroem)
• Var jag fullkomlig (Gefors)
• Var är den djupa glädje (Gefors)
• Vid fönstret (Stenhammar)
• Vinden och trädet (Rangström)
• Vingar i natten (Rangström)
• Vintertorg (Hemberg)
• Återkomst (Peterson–Berger)
• Äppelträd och päronträd (Linde)
• Är jag intill döden trött (Fernström)
• Är jag intill döden trött (Linde)
• Önskan (Nystroem)