Giambattista Martini - Libro per Accompagnare
Artikelnummer
202029
Kategori
Partimento
Improvisation
Kompositör
Martini Giambattista
Redaktör
Van Tour Peter
350 kr
If You wonder why Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) traveled to Bologna to study with Padre Martini, some answers may be found in Peter van Tour’s present edition of Martini’s thoroughbass-based pedagogy. Martini designed these exercises in the late 1730s and used them in his teaching of counterpoint and composition. These exercises were first realized on the keyboard and then used as bass lines for written thoroughbass-based counterpoint. An appendix reveals the many instances where Martini borrows elements for these exercises from Arcangelo Corelli’s (1653–1713) works.
Om du undrar varför Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) reste till Bologna för att studera med Padre Martini, kan några svar komma fram i Peter van Tours nuvarande utgåva av Martinis generalbasbaserade pedagogik. Martini utformade dessa övningar redan i slutet av 1730-talet och använde dessa i sin kontrapunkt undervisning. Dessa övningar realiserades först på klaverinstrument och användes sedan som baslinjer för skriftlig generalbasbaserad kontrapunkt. En bilaga uppvisar de många tillfällen då Martini lånar element till dessa övningar ur Arcangelo Corellis (1653–1713) verk.
Om du undrar varför Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) reste till Bologna för att studera med Padre Martini, kan några svar komma fram i Peter van Tours nuvarande utgåva av Martinis generalbasbaserade pedagogik. Martini utformade dessa övningar redan i slutet av 1730-talet och använde dessa i sin kontrapunkt undervisning. Dessa övningar realiserades först på klaverinstrument och användes sedan som baslinjer för skriftlig generalbasbaserad kontrapunkt. En bilaga uppvisar de många tillfällen då Martini lånar element till dessa övningar ur Arcangelo Corellis (1653–1713) verk.
PDF