Systemet startar upp. Var vänlig vänta
Artikelregistret håller på att laddas, vissa artiklar kan temporärt vara dolda.

Cookies

Wessmans Musikförlag AB använder cookies för att förbättra din upplevelse genom att komma ihåg att du har loggat in. Om du fyller i en blankett använder vi cookies för att komma ihåg uppgifterna till nästa gång. Vi använder cookies från tredje part för att spåra hur du använder vår hemsida, för att till exempel kunna se vilka sidor du besöker och hur länge du är på varje sida. Det hjälper oss att få en bättre förståelse av hur folk använder vår sida och hur de kommer in på den.

The Vessella Manuscript

Artikelnummer
201734C
Kategori
Improvisation
Redaktör
Paraschivescu Nicoleta
300 kr
This edition of the so-called “Vessella Manuscript” is drawn from the Fondo Vessella located in the Istituto Nazionale di Archeologia e Storia dell’Arte in Rome. This collection was formerly in the possession of Alessandro Vessella (1860–1929), who studied piano and composition at the Conservatorio di San Pietro a Majella in Naples, and was probably assembled during the second half of the eighteenth century. Among the Neapolitan composers featured in this collection, four names appear in connection to specific compositions: Leonardo Leo (1694–1744), Francesco Durante, Marchese Giovanni Battista Cedronio (1739–1789), and Filippo Cinque (dates unknown). An informative introduction by Nicoleta Paraschivescu explains that several of the pieces in this manuscript have been identified as realizations of partimenti.

Denna utgåva av det så kallade “Vessella Manuskriptet” är hämtat ur Vessella Samlingen, som idag förvaras vid Istituto Nazionale di Archeologia e Storia dell’Arte i Rom. Denna samling var tidigare i Alessandro Vessellas (1860–1929) ägo, som studerade piano och komposition vid Conservatorio di San Pietro a Majella i Neapel och sammanställdes förmodligen under andra hälften av 1700-talet. Bland de napolitanska kompositörerna som finns representerade i denna samling, förekommer fyra namn i samband med specifika kompositioner: Leonardo Leo (1694–1744), Francesco Durante, markisen Giovanni Battista Cedronio (1739–1789) och Filippo Cinque (okända datum). En informativ introduktion av Nicoleta Paraschivescu förklarar att flera av styckena i detta manuskript har identifierats som realisering av partimenti.